Mateřská a základní škola Všestary

Žlutá třída

Kapacita: 25 dětí ve věku 3–4 let
Učitelky: Kateřina Pěnkavová, Ing. Karolína Šmídová Asistentka pedagoga: Věra Dražilová

Žlutá třída je místem, kde děti objevují svět pohybem, hrou a přirozeným učením. Třída je součástí vzdělávacího programu Školka v pohybu, který podporuje aktivní zapojení dětí do různorodých činností, rozvoj hrubé i jemné motoriky a budování zdravých návyků.

Naše učitelky procházejí školením v oblasti pohybového rozvoje dětí ve spolupráci s organizací Školka v pohybu, čímž školka směřuje k získání certifikace. Pohyb je proto přirozenou součástí každodenních aktivit dětí. Kromě pohybových her a cvičení zařazují paní učitelky také jógu a cviky s prvky fyzioterapie, které napomáhají správnému držení těla, rozvoji lokomoce a celkové hrubé motoriky. Tyto aktivity přispívají nejen k lepší koordinaci pohybů, ale také k posílení svalového korzetu, prevenci špatného držení těla a rozvoji rovnováhy. Pravidelný pohybový režim zároveň podporuje zdravý psychomotorický vývoj a pomáhá dětem získat správné pohybové návyky, které budou využívat i v budoucnosti.

Ve třídě se pravidelně zařazují logopedické chvilky, které podporují správný vývoj řeči, a aktivity vedoucí k rozvoji sebeobsluhy a samostatnosti. Výuka je doplněna o alternativní prvky Montessori a Začít spolu, které podporují přirozenou zvídavost dětí a jejich individuální tempo učení.

Nedílnou součástí vzdělávání je také hudební, výtvarná, polytechnická a enviromentální výchova.

Zajímavostí je, že paní učitelky v dopoledních aktivitách vedou flétnu, která pomáhá dětem procvičovat oromotoriku, dechovou techniku a přirozeně tak podporuje logopedickou prevenci. Díky tomu rodiče nemusí vyhledávat samostatný kroužek flétny – děti se s ní seznamují již v rámci běžného programu třídy. Nabídka dalších kroužků přizpůsobená věku dětí je uvedena v sekci kroužky.

Hudební výchova a propojení s dalšími oblastmi

Hudba je v naší třídě přirozenou součástí dne a významně se podílí na rozvoji dětí. Hrajeme na tradiční i netradiční hudební nástroje, zpíváme, rytmizujeme říkadla a propojujeme hudební prožitek s pohybem. Děti se učí vnímat rytmus, zapojovat se do hudebních her a rozvíjet hudební sluch.
Hudební činnosti jsou zároveň úzce propojeny s dalšími oblastmi vzdělávání:
Rozvoj řeči – rytmizace, artikulační cvičení a zpěv podporují správnou výslovnost a plynulost řeči. Předmatematická gramotnost – práce s rytmem, počítání dob a jednoduché hudební vzorce rozvíjejí schopnost orientace v číslech a vztazích. Předčtenářská gramotnost – propojení písní s říkankami a pohybem pomáhá dětem rozvíjet sluchové vnímání a schopnost porozumět textu. Emoční rozvoj – hudba dětem pomáhá vyjadřovat své pocity, pracovat s emocemi a učit se soustředit.

Polytechnická výchova a tvořivost

Výtvarné a tvůrčí činnosti podporují kreativitu, jemnou motoriku a umožňují dětem vyjádřit své pocity a nápady. Polytechnická výchova seznamuje děti se základy konstrukčního myšlení a manuální zručnosti. Děti se učí pracovat s různými materiály, objevují principy jednoduchých technických postupů a rozvíjejí své logické myšlení i trpělivost.

Enviromentální výchova

Velký důraz klademe také na environmentální výchovu, která dětem přibližuje přírodu a učí je zodpovědnému přístupu k životnímu prostředí. Na zahradě MŠ máme kurník se slepičkami, o které se děti pod vedením učitelek starají. Učí se, jak funguje život na statku, odkud pocházejí potraviny a jak se o zvířata správně pečuje. Kromě toho vedeme děti k třídění odpadu, úspoře vody a energie a vysvětlujeme jim důležitost udržitelného chování.

Spolupráce s rodiči a zapojení do života obce

Důležitým prvkem výchovně-vzdělávacího procesu je spolupráce s rodiči a aktivní zapojení do dění v obci. Rodiče se mohou účastnit společných akcí, dílen a projektů, které podporují vzájemnou komunikaci a propojení školky s rodinami. Děti se zároveň zapojují do společenských aktivit v obci, čímž si budují vztah k místní komunitě a učí se vnímat své okolí jako důležitou součást svého života.